Algorytmy facebooka są regularnie aktualizowane dlatego też użytkownicy mogą samodzielnie dostrzec różnicę w wyświetlanych treściach. Najnowsza aktualizacja systemu algorytmów weszła w życie w styczniu tego roku.
Czym są algorytmy?
Ciężko jest jednoznacznie stwierdzić jak działają algorytmy na tym popularnym serwisie społecznościowym. Tak naprawdę wiedzę o nich mają jedynie programiści oraz inne osoby zatrudnione w tej wielkiej firmie. Co do zasady algorytm to po prostu system, który decyduje co ma być wyświetlane w danej chwili. Dotyczy to kolejności, częstotliwości oraz grupy odbiorców. Za prawidłowe działanie algorytmów odpowiadają roboty, które analizują czynniki wpływające na odbiór postów. Następnie są one oceniane pod kątem ważności oraz feedu każdego użytkownika z osobna.
Algorytm ten stale się zmienia, dlatego też treści wyświetlane mogą różnić się od tych sprzed aktualizacji systemu. Warto wspomnieć jedną z najgłośniejszych aktualizacji, która dotyczyła personalizacji reklam co miało ścisły związek ze zbieraniem danych użytkowników. Akcja odbyła się dwa lata temu, wtedy też Facebook pochwalił się nowymi mechanizmami, które do dzisiaj w delikatnie zmienionej wersji odpowiadają za treści wyświetlane użytkownikom.
Negatywne zmiany
Wszelkie nowinki wprowadzane w branży technologii informacyjnych niosą za sobą pozytywne oraz negatywne zmiany. Wszystko musi dziać się kosztem czegoś, toteż w przypadku algorytmów doszło do znaczącego spadku zasięgu postów. Użytkownicy a raczej właściciele stron biznesowych na Facebooku mają ogromny problem, ponieważ ciężko im jest się wstrzelić w algorytm. Z drugiej strony jednak, amerykański koncern sprawił, że feed użytkownika jest dużo bardziej rzeczowy i dopasowany do zainteresowań oraz profilu użytkownika.
Roboty opracowane przez Facebook działają jeszcze sprawniej co pozwala im lepiej przewidywać to co użytkownik chce zobaczyć w danej chwili. Każdy feed jest spersonalizowany pod konkretnego użytkownika
Facebook stara się regularnie wypuszczać łatki pozwalające poprawić dokładność wyświetlanych treści. System ten według pracowników firmy jest jednym z najbardziej zaawansowanych i jest podzielony na warstwy odpowiedzialne za różne zadania.
Mechanizm działania
Warto zaznaczyć, że Facebooka używa aż 2 miliardy osób na całym świecie! Serwery mogą być przez to przeciążone i mieć problemy z prawidłowym funkcjonowaniem. Algorytmy facebooka muszą ocenić każdy post z osobna analizując po drodze wiele czynników. Ważny jest typ posta, stopień dopasowania posta do innych postów wyświetlanych przez użytkownika a także jego aktualność.
Co ważne, najnowsze algorytmy skutecznie zwalczają fake newsy oraz tzw. treści clickbaitowe, które kuszą użytkowników atrakcyjnymi nagłówkami czy tytułami. Ponadto posty oceniane są według ustalonych z góry reguł. Algorytmy cały czas się zmieniają, więc jeśli jest się osobą aktywnie udzielającą się w tym serwisie to warto zapoznać się z najnowszymi aktualizacjami. Pomoże to szybko przygotować się na nadchodzące zmiany.