Technologia Li-ion na stałe zagościła w rodzimej energetyce i w elektronice użytkowej. Akumulatory litowo-jonowe wyróżniają się bowiem – na tle ogniw kwasowych – znacznie wyższą niezawodnością, pojemnością i żywotnością. Co więcej, są one nieprzypadkowo traktowane jako ogniwa rozwojowe, które są stale udoskonalane pod kątem zastosowanych w nich komponentów.
Trakcyjne źródła zasilania w praktyce
Jeszcze do niedawna trakcyjne systemy zasilające były utożsamiane wyłącznie z mało efektywnymi ogniwami kwasowymi. Dziś rolę tą przejmują coraz bardziej zaawansowane baterie Li-ion, które zapewniają dużo większą gęstość energii, optymalną niezawodność i pojemność. Zacznijmy od tego, że typowa bateria litowo-jonowa posiada aż dwukrotnie wyższą pojemność, niż jej kwasowy odpowiednik o tych samych rozmiarach. Co więcej, można ją doposażyć w dodatkową elektronikę sterującą. Innowacyjne ogniwa AQ-LiTH Lithium BMS posiadają np. dwa połączenia CANbus, za pomocą których zabudowany w baterii układ pomiarowy dostarcza danych nt. prądu, napięcia, temperatury, awarii i – rzecz jasna – stanu naładowania. Dane te mogą być rejestrowane przez pojemny układ wbudowanej pamięci, a nawet przekazywane dalej za pomocą protokołów WIFI i UMTS.
Realnie większa efektywność pracy
Typowa bateria litowo-jonowa jest dużo lżejsza od swego kwasowego odpowiednika. Ponadto zapewnia ona praktycznie stałą pojemność przy bardzo dużych prądach rozładowania. Na korzyść ogniw Li-ion przemawia również niska oporność wewnętrzna i bardzo duża żywotność, która dochodzi do nawet 4000 cykli przy 80 procentach głębokości rozładowania (DOD). Ponadto w nowej generacji baterii litowych (AQ-LITH) pojawiło się sporo ciekawych innowacji, w tym:
- wprowadzenie bezpiecznych ogniw pryzmatycznych, wykonanych w oparciu o technologię LiFePO4, które zapewniają bardzo długi cykl życia i optymalną gęstość energii,
- inteligentny system BMS, który chroni układ baterii przed przeciążeniem, przepięciem, zbyt wysoką temperaturą i spadkiem napięcia zasilającego; jest on wyposażony w omawiane wcześniej wyjścia CANbus,
- pomysłowy system wentylacji, dzięki któremu ogniwo zachowuje swą optymalną żywotność.
Nabywane za pośrednictwem sklepu Bater.pl trakcyjne baterie Li-ion, charakteryzują się znormalizowanymi wymiarami, dzięki którym można je montować w standardowych komorach bateryjnych wózków widłowych. W przypadku wózków podnośnikowych istnieje możliwość dociążenia lekkiej baterii litowej, dzięki czemu będzie ona równoważyć ciężar podnoszonych przedmiotów – poznaj ofertę firmy na https://www.bater.pl/baterie-litowo-jonowe/